Meškanie či nebodaj zrušenie letu je strašiakom všetkých cestovateľov a dovolenkárov, ktorí balia backpacky s vidinou pohody a spoznávania (sa). V lepšom prípade odletíte len o pár hodín neskôr, v tom horšom musíte riešiť náhradný let. Podľa štatistík na euronews.com len 71% letov v rámci EÚ pristálo na čas a priemerná doba meškania je 17,7 minút. Nie sú to hororové čísla, no skôr či neskôr príde príde na každého. V tomto článku nájdete všetko, potrebujete vedieť, ak ste zažili zrušenie či meškanie letu, za akých podmienok máte nárok na kompenzáciu a ako postupovať, ak si chcete uplatniť odškodnenie.
Obsah článku
Meškanie letu a kedy mám nárok na kompenzáciu?
Pred tým, než si začnete študovať nárok na odškodné za meškanie či zrušenie letu, uistite sa, že ste:
- leteli v rámci EÚ,
- leteli z EÚ letísk do tretích krajín,
- leteli z tretích krajín do EÚ, ak cestujúcich prepravoval letecký dopravca, ktorý má sídlo v EÚ.
To znamená, že ak ste mali problém s letom od Air China na linke Bangkok – Peking, nad kompenzáciou v rámci Nariadenia Európskeho parlamentu (týkajúceho sa aj tohto článku) nemôžete uvažovať.
Čas meškania letu
Na začiatku si poďme povedať, čo sa počíta za meškanie letu a kedy máte nárok na odškodnenie. Právo na kompenzáciu za meškanie letu máte ako cestujúci v prípade, ak do cieľovej destinácie priletí najmenej 3 hodiny po plánovanom prílete.
To znamená, že ak odlietate s meškaním 3 a pol hodiny, no v cieli pristanete „iba“ 2:50 hod. po plánovanom čase príletu, nárok na kompenzáciu nevzniká. Často sa stane, že piloti počas letu meškanie stiahnu aj o niekoľko desiatok minút. Dôležité je teda meškanie príletu lietadla, nie odletu.
Dôvod meškania letu
Na šancu uplatniť si odškodnenie za meškanie letu má zásadný vplyv aj jeho dôvod. Nárok na odškodnenie nevzniká, ak letecká spoločnosť nevedela situáciu nijako ovplyvniť. ide o tzv. mimoriadne situácie a patrí sem napríklad zlé počasie alebo problémy na letisku ako štrajk zamestnancov, núdzová situácia, porucha radaru a ďalšie.
Meškanie letu kvôli technickej poruche lietadla
Veľmi diskutabilná situácia, v rámci ktorej sa kompenzácia môže a nemusí podariť. Letecké spoločnosti argumentujú tým, že technická porucha je nepredvídateľná situácia, ktorú nemajú úplne v rukách. Nárok na odškodnenie ale máte a ja by som určite aspoň skúsila.
Meškanie viac ako 2 hodiny
Pokiaľ nepristanete viac ako 3 hodiny po očakávanom prílete, nárok na finančnú kompenzáciu nemáte. Avšak už pri meškaní viac ako 2 hodiny od stanoveného odletu musí váš prepravca situáciu riešiť a vy máte nárok na staroslivosť v podobe:
- občerstvenia (zvyčajne formou voucheru, ktorý môžete využiť okamžite na letisku),
- zabezpečení komunikácie (2 bezplatné telefonické hovory alebo e-maily).
Ja som raz pri meškaní s Austrian Airlines dostala okrem poukazu na kávu na letisku v Zürichu aj malé občerstvenie na palube zadarmo. K podobným situáciám sa každá letecká spoločnosť stavia inak a tie lepšie nie sú ku svojim pasažierom ľahostajné.
Zrušenie letu a vrátenie peňazí
O nárok na kompenzáciu za zrušenie letu môžete žiadať v prípade, že ste o tejto situácii boli informovaní MENEJ ako 14 dní pred plánovaným termínom odletu. To neplatí jedine v prípade, ak prepravca preukáže, že k zrušeniu došlo z dôvodu mimoriadnych okolností, ktorým sa nedalo zabrániť ani v prípade všetkých primeraných opatrení.
Ak ste, naopak, boli o zrušení letu informovaní viac ako 14 dní vopred, môžete žiadať o vrátenie peňazí v sume letenky alebo zmenu rezervácie na iný let za porovnateľných prepravných podmienok. Ak sa rozhodnete pre vrátenie ceny za letenku, letecký prepravca je povinný urobiť tak do 7 dní od zrušenia letu.
V prípade zrušenia letu sa vám letecká spoločnosť bude pokúšať vybaviť náhradný let. Ak tento spoj poletí z iného letiska, aké máte uvedené na letenke, dopravca je povinný dostať vás na dané letisko včas a zadarmo. Ak vám earolinka vám ponúkne náhradný let až nasledujúci deň, je povinná vám zabezpečiť aj stravu a ubytovanie.
O vrátenie ceny letenky môžete žiadať dokonca aj v prípade, že váš let mešká viac ako 5 hodín.
TIP: Pomôcť vám môže aj tento článok o právach cestujúcich v leteckej doprave na webe Obchodnej inšpekcie.
Zrušenie nadväzujúceho letu (connecting flight)
Nestihli ste v dôsledku meškajúceho letu prípojový? Aj v tomto prípade máte nárok na kompenzáciu. Buď požiadate o vrátenie peňazí za neuskutočnený let a o bezplatné zabezpečenie spiatočného letu do prvého miesta odletu pri najbližšej príležitosti, alebo počkáte na náhradný let, ktorý vám musí ponúknuť letecká spoločnosť.
Podobne ako pri zrušení letu, aj teraz je dopravca povinný zabezpečiť vám ubytovanie a stravu v prípade, že letíte až nasledujúci deň.
Ale pozor!!! Dôležité je, aby oba lety boli robené v rámci jednej rezervácie. To znamená, že ak ste si vyskladali letenku sami (zvyčajne kvôli výhodnejšej cene) a nekupovali ste ju naraz, nárok na kompenzáciu nemáte.
Tzv. overbooking
Fenomén čoraz viac skloňovaný v posledných rokoch. Jednoducho vysvetlené ide o to, že letecká spoločnosť predá viac leteniek, ako je miest v lietadle. Často sa totiž stáva, že niektorí cestujúci z nejakého dôvodu nenastúpia na palubu, ostávajú voľné miesta a spoločnosť prichádza o možný zisk.
Môže sa teda stať, že aj keď máte platnú letenku a prešli ste check-inom, do lietadla vás nepustia. Dobrá správa je, že môžete žiadať o náhradný let a zároveň aj finančnú kompenzáciu, čo nakoniec nemusí byť až také zlé.
Čo ak vám letecká spoločnosť neposkytne stanovenú staroslivosť?
Či už sa jedná o menšie dvojhodinové meškanie alebo zrušený let, v tejto časti článku už viete, na čo máte nárok a za akých podmienok. Čo robiť v prípade, že vám aerolinka nezabezpečila napr. ubytovanie alebo stravu počas dlhého čakania?
Ak vzniknutú situáciu musíte riešiť na vlastné náklady, odporúčam uchovať si všetky bločky – od potvrdenia a ceny ubytovania až po lístok na MHD, ktorou ste sa na hotel dostali. Spätne potom môžete požiadať o refundáciu týchto nákladov. Dôležité je tiež získať ešte na letisku potvrdenie o tom, že ste na letisku nedostali žiadnu starostlivosť, na ktorú máte nárok.
Vrátenie peňazí za meškanie letu – koľko môžete dostať?
Máte pocit, že vám vzniká nárok na vrátenie peňazí za meškanie letu? Horná hranica je lákavých 600€, no konečná suma závisí od počtu kilometrov medzi vami a cieľovou destináciou. Tabuľka je nasledujúca:
- meškanie viac ako 3 hodiny pod 1500 kilometrov – 250€,
- meškanie viac ako 3 hodiny pod 3500 kilometrov – 400€,
- meškania viac ako 3 hodiny nad 3500 kilometrov – 600€.
Ako požiadať o kompenzáciu za meškanie či zrušenie letu
Pred tým, než sa pustíte do podania žiadosti o kompenzáciu za meškanie letu, ešte raz si preverte, či máte na odškodnenie nárok a či nešlo o mimoriadnu situácie, o ktorých píšem v časti Dôvod meškania letu. Ak ste presvedčení, že vám patrí finančná kompenzácia, musíte podať sťažnosť priamo na leteckú spoločnosť.
Môžete tak urobiť pomocou formulára, ktorý poskytne letecká spoločnosť alebo online cez ich oficiálny web. Tieto formuláre sa zvyčajne nachádzajú v časti Terms and conditions.
Priamo na leteckú spoločnosť sa musíte obrátiť aj v prípade, že ste letenku kupovali cez tretiu stranu, a teda cez pelikan.sk, kiwi.com, esky.sk atď.
Dopravca je povinný odpovedať na sťažnosť do 8 týždňov od jej podania. Ak tak neurobí, prípadne vám napíše neuspokojivú odpoveď, môžete sa obrátiť na príslušný vnútroštátny orgán krajiny, kde k porušeniu došlo.
Využite pomoc sprostredkovateľa
Nechce sa vám podobný proces absolvovať? Nečudujem sa. Navyše, spory s aerolinkami sú na dlhé lakte a môžu sa pretiahnuť aj na niekoľko mesiacov, v niektorých prípadoch môžu zahŕňať aj nutnosť vyhľadať právnika a predom investovať do bitky, ktorú nemusíte vyhrať.
Na slovenskom trhu funguje niekoľko firiem, ktoré pomáhajú cestujúcim vymáhať kompenzáciu, ktorá im patrí. Ich najväčšou výhodou je práve niekoľkonásobné zvýšenie vašich šancí uplatniť si kompenzáciu a vy pre to nemusíte urobiť prakticky nič. Dobrá správa je, tieto firmy fungujú na princípe no win = no fee, takže ak nakoniec nebudete mať na odškodnenie nárok, za overenie nemusíte zaplatiť žiadny poplatok.
Najznámejšie firmy, ktoré vám pomôžu s vybavením kompenzácie za omeškaný alebo zrušený let sú ClaimCloud, Flywize či Refundio. S posledným spomenutým menom mám osobnú skúsenosť a Refundio odporúčam aj vám, ak riešite meškanie letu.
Ako na odškodnenie rýchlo a jednoducho s Refundio
Vrátenie peňazí za meškanie letu začína vyplnením formulára, kde stačí zadať len číslo letu a letiská, odkiaľ a kam ste leteli. Refundio ďalej preverí, či vzniká nárok na odškodnenie a obratom vás spätne kontaktuje, ako vyzerá situácia.
Ak nárok nevzniká, za preverenie neplatíte nič. Ak vzniká, Refundio vám vyplatí 65% percent zo sumy, ktorú môžete získať. Zvyšných 35% si nechá za sprostredkovanie kompenzácie.
Ja som s nimi riešila omeškaný let na trase Viedeň – Jerevan a do 3 dní som mala na účte takmer 300€. A v ďalšom podobnom prípade by som postupovala rovnako :).
Využite bonus 15€ od Refundio
Ak ste sa rozhodli riešiť kompenzáciu rýchlo, jednoducho a bezpečne s Refundio, využite kód NANA15, s ktorým dostanete k výške kompenzácie ďalších 15€ navyše. Garantujem vám, že budete spokojní :).
Na záver
V článku som zhrnula všetko, čo potrebujete vedieť v prípade zrušenia či meškania letu a možnej kompenzácii. Ak máte viac otázok, pokojne mi napíšte na mojom IG @nana_a_backpack, rada pomôžem.
Skúsenosti s Air China – recenzia, servis a dlhé prestupy
8 jednoduchých krokov, ako cestovať na vlastnú päsť
Spoveď o vzniku, existencii a smerovaní blogu Nana a backpack